Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Portālā "Mana balss" sākta parakstu vākšana pret biļešu cenu diferencēšanu Rīgas sabiedriskajā transportā 4

Portālā "Mana balss" sākta parakstu vākšana par vienādu braukšanas maksu Rīgas sabiedriskajā transportā gan rīdziniekiem, gan nerīdziniekiem.

Kā ziņots, paraksti tiek vākti ar mērķi novērst lielas iedzīvotāju grupas diskrimināciju Rīgā un nepalielinātu no Latvijas aizbraucošo skaitu, aģentūru LETA informēja domubiedru grupas pārstāve Ieva Brante.

Patlaban portālā sākts pirmais balsu vākšanas etaps. Kad tiks savākti pirmie 100 paraksti, iniciatīva kļūs redzama galvenajā lapā un pieejama plašākai balsošanai 10 000 parakstu savākšanai. Ja par iniciatīvu parakstīsies 10 000 cilvēku, tā tiks iesniegta skatīšanai Saeimā.

Jau ziņots, ka domubiedru grupa sagatavojusi atklātu vēstuli Vides aizsardzības un reģionālās attīstības (VARAM) ministram Edmundam Sprūdžam (RP), kuru tiek aicināti piekrīt visi, kas piekrīt vēstulē paustajam aicinājumam.

"Sabiedriskā transporta biļešu cenu sadārdzināšana dramatiski skars cilvēkus ar zemākajiem ienākumiem, kuriem nav iespējas deklarēt dzīvesvietu Rīgā. Piemēram, izīrējot dzīvesvietu Rīgā, dzīvokļa saimnieks faktiskajā dzīvesvietā deklarēties visbiežāk neļauj. Nereti tas tiek īpaši ierakstīts īres līgumā," rakstīts vēstulē.

Vēstulē arī uzsvērts, ka jau tagad liela nerīdzinieku daļa brauc uz Rīgu strādāt, jo Latvijas reģionos nevar atrast darbu. "Sadārdzinoties sabiedriskā transporta biļetēm Rīgā, viņi būs spiesti meklēt darbu ārpus Latvijas. Īpaši tas attiecas uz darbspējīgiem, jauniem un uzņēmīgiem iedzīvotājiem, kas dzīvo laukos un mazpilsētās, bet atraduši vai plānojuši atrast darbu Rīgā. Tādēļ sabiedriskā transporta biļešu sadārdzinājums nerīdziniekiem arī var veicināt cilvēku izbraukšanu uz ārzemēm," uzskata iniciatīvas piekritēji.

Savukārt pašvaldībām, zaudējot cilvēkus, kuri strādā Rīgā, samazināsies šo pašvaldību ieņēmumi, un tas skars atbalstu skolām, bērnudārziem, maznodrošinātajiem un trūcīgiem, kā arī transportam un citiem pašvaldību sniegtajiem pakalpojumiem.

Pēc vēstules autoru domām, Rīga ir Latvijas galvaspilsēta un tajā pieejamie pakalpojumi nav aizvietojami ar iespējām ārpus Rīgas - galvaspilsētā atrodas valsts iestādes, slimnīcas, kas sniedz reģionos nepieejamus medicīnas pakalpojumus, muzeji un teātri, uz kuriem sadārdzināsies nokļūšana, arī lidosta.

Tāpat tiek norādīts, ka plānotie grozījumi veicinās personiskā auto izmantošanu, tā rezultātā vēl vairāk palielināsies sastrēgumi Rīgas pilsētas ielās un pasliktināsies gaisa kvalitāte Rīgā.

Jau ziņots, Rīgas domē 7.oktobrī apstiprināti grozījumi pašvaldības saistošajos noteikumos, kas paredz, ka no 1.janvāra Rīgā deklarētie iedzīvotāji līdzšinējo 50 santīmu vietā par biļeti Rīgas sabiedriskajā transportā maksās 42 santīmus jeb 0,60 eiro, savukārt Rīgā nedeklarētajiem pasažieriem biļete maksās dubultā - 84 santīmus jeb 1,20 eiro.

Pēc Rīgas domes teiktā, 1,20 eiro ir brauciena pašizmaksa, bet galvaspilsētā deklarētajiem iedzīvotājiem tiks piemērota 50% atlaide.

Līdzīgas atšķirības plānotas arī mēnešbiļešu cenās, kamēr skolēniem un studentiem, kas apmeklē izglītības iestādes Rīgas administratīvajā teritorijā, neatkarīgi no deklarētās dzīvesvietas atlaides tiks palielinātas no 60% līdz 80%.

Ar šādu soli Rīgas domes vadība cer pamudināt Rīgā dzīvojošos un strādājošos cilvēkus deklarēties Rīgā, lai tādējādi šo cilvēku maksātais iedzīvotāju ienākuma nodoklis (IIN) nonāktu galvaspilsētas kasē.

Pierīgas iedzīvotāji un vairums pašvaldību vadītāju šo ieceri kritizē, norādot, ka tādējādi tiks veicināta fiktīva deklarēšanās, saruks mazāko Pierīgas pašvaldību budžeti, turklāt daudzi Pierīgas iedzīvotāji sabiedriskā transporta vietā izvēlēsies personīgo auto, saasinot satiksmes un gaisa kvalitātes problēmas galvaspilsētā.

Tāpat Rīgai tiek pārmests, ka šāda rīcība neatbilst galvaspilsētas statusam, jo Rīgā koncentrējušies valsts iestāžu, pakalpojumu un kultūras centri, un tādējādi citu pilsētu un novadu iedzīvotāji tiek nepamatoti diskriminēti, jo viņiem būs jāmaksā dārgāk, lai piekļūtu šiem objektiem.

Domes opozīcijas partijas šādu ieceri kritizē kā populismu un vēlmi nošķirt Rīgu no pārējās Latvijas. Tāpat tiek norādīts, ka pašvaldība nevar uzrādīt prognozes, kā šis "eksperiments" varētu ietekmēt pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" budžetu. Domes vadība gan apgalvo, ka šajā jomā izmaiņas netiek prognozētas.

Sprūdžs savukārt vakar rosinājis Pierīgas pašvaldības apsvērt ideju par transporta izdevumu segšanu tiem iedzīvotājiem, kuri ikdienā dodas uz darbu Rīgā un kuriem par sabiedrisko transportu Rīgā no 1.janvāra būs jāmaksā dārgāk.

"Šī jaunā iniciatīva tos cilvēkus, kas brauc uz Rīgu strādāt, nostāda neapskaužamā situācijā - vai nu deklarēties Rīgā, novēršot sabiedriskā transporta izmaksu dubultošanos, vai arī palikt deklarētiem savās dzīvesvietās," sacīja ministrs.

Neesot gan zināms, vai Pierīgas pašvaldības būs ar mieru šādu izdevumu segšanai. Taču šis, pēc ministra domām, ir risinājums, ko var īstenot, lai iedzīvotājiem nebūtu fiktīvi jādeklarējas Rīgā.

Pievieno komentāru

Komentāri 4

Karlīna

šis viedoklis ir jāizsaka www.manabalss.lv, nevis bauskas dzīves forumā.

pirms 4 gadiem, 2013.10.10 15:33

Uldis

Šī ir visnicinošākā segregācijas forma. Varbūt drīz kādā vietā sāks šķirot mūs pēc deguniem, kam smukāks tam maizkukulis un desas luņķis lētāks, kuram nesmukāks - tam dārgāks.

pirms 4 gadiem, 2013.10.11 15:03

Latvijā un pasaulē