Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Būtiski pieaudzis apdraudējums bankomātiem 1

Latvijas banku vēsturē bankomātu apdraudējums sasniedzis augstāko punktu - pērn reģistrētas gandrīz 60 krāpnieciskas darbības ar bankomātiem, šodien žurnālistus informēja "SEB bankas" Bankomātu tīkla nodaļas vadītājs Aldis Voitenko."SEB banka" pagājušajā gadā fiksējusi krāpnieciskas darbības vairāku desmitu tūkstošu latu apmērā. "SEB bankas" apkopotie dati liecina, ka pagājušajā gadā Latvijā kopumā konstatēti vismaz deviņi bankomātu fiziska apdraudējuma gadījumi un aptuveni 40 nelegālu magnētisko karšu datu lasītāju jeb skimeru uzstādīšanas gadījumi, kā arī desmit gadījumi, kad bankomāti bojāti, lai iegūtu detaļas skimeru izgatavošanai. Kā liecina izdarīto krāpniecības mēģinājumu ģeogrāfija, tad iezīmējas to tuvums Lietuvas robežai, kas pierāda, ka izdevīgāk krāpniecības mēģinājumus izdarīt ir citās valstīs, sacīja Voitenko. Voitenko atgādina, ka jebkuras bankas drošības sistēmas daļa ir arī paši klienti, kas var papildus parūpēties par savu darījumu drošību bankomātos. "Latvijā pagājušajā gadā konstatēti aptuveni 40 gadījumi, kad dažādu banku bankomātiem uzstādītas nelegālas magnētisko karšu datu nolasīšanas iekārtas jeb skimeri," stāsta Voitenko. "Vienā skimēšanas reizē tiek nelikumīgi savākti dati no 30-150 kartēm, gadā - ap 5000 karšu." Gandrīz pusē šādu gadījumu no kartēm tiek noņemta nauda. "Īsākais šobrīd zināmais laiks, kas pagājis kopš brīža, kad nelikumīgi iegūti kartes dati Latvijā un ar klonētu karti veikta transakcija Lietuvā, ir divas stundas," akcentē bankas pārstāvis. Komercbankas mazinājušas karšu nolasīšanas risku, ieviešot hibrīdās kartes. Hibrīdu karšu informācija tiek glabāta gan magnētiskajā joslā, gan mikročipā. "Ja šādas kartes magnētiskās joslas dati tiks noskimēti un izgatavota klonēta jeb viltota karte ar tādu pašu magnētiskās joslas informāciju, tā nefunkcionēs, jo karšu nolasītāji atpazīs, ka šai kartei ir jābūt ar mikročipu," skaidro Voitenko. "Bankas ieviestā video novērošanas sistēma ļāvusi arī ievērojami paātrināt dažādu starpgadījumu atrisināšanu. Katras transakcijas laikā, kas tiek veikta bankomātā, tiek fiksēta pie bankomāta esošā persona. Katrā bankas filiālē ir vairāki darbinieki, kam ir piekļuve šai monitoringa sistēmai, tāpēc klientu jautājumus vai pretenzijas par veiktajām transakcijām ar viņu karti šobrīd iespējams pārbaudīt dažu minūšu laikā," stāsta "SEB bankas" pārstāvis. Voitenko prognozē, ka nākotnē ar vien vairāk pieaugs bankomātu klientu fiziskās drošības apdraudējums. Tāpēc cilvēkiem jāpievērš uzmanība vietai, no kurienes tiek izņemta nauda, kā arī datu drošībai, lai noziedznieks viegli netiktu klāt glabātajai naudai. "SEB bankas" drošības risinājumi paredz arī regulāru bankomātu tīrīšanu vairākas reizes nedēļā, ko veic apmācīti darbinieki. Filiāļu tuvumā esošos bankomātus regulāri uzrauga arī filiāļu darbinieki. Tāpat banka ir pateicīga klientiem, kuri nereti ziņo par bankomātiem, kuru izskats tiem šķiet aizdomīgs. "Tomēr paši klienti nereti vieglprātīgi izturas pret savu naudu. Joprojām ir cilvēki, kas kartes PIN kodu glabā kopā ar karti maciņā vai izpauž to citām personām," norāda Voitenko. PIN kods paredzēts tikai lietošanai bankomātos un norēķinoties tirdzniecības vietu karšu termināļos. Izmantojot PIN kodu jebkādā citādā veidā vai uzglabājot to kopā ar karti, klients sev liedz naudas līdzekļu aizsardzību. "Arī starp banku un klientu noslēgtais kartes izmantošanas līgums paredz, ka PIN kodu nedrīkst glabāt pierakstītā veidā. Vislabāk atcerēties to no galvas vai fiksēt šifrēti, piemēram, izmantojot bankas piedāvātās kodu kartītes," skaidro Voitenko. Papildu drošībai ir ieteicams arī regulāri sekot līdzi izmaiņām kontā, piemēram, ar īsziņu vai konta izraksta palīdzību. Banka nekavējoties informēs klientu par katru izejošo darījumu, kas pārsniedz kādu noteiktu klienta ikdienas tēriņiem netipiski lielu summu. Pamanot izmaiņas kontā, klientam ir tiesības un iespēja 45 dienu laikā no kartes transakcijas veikšanas brīža to apstrīdēt, skaidro "SEB bankas" filiāļu tīkla direktors Māris Larionovs. "SEB banka" iesaka pievērst uzmanību bankomātu izskatam. Ja pierastais bankomāts pēkšņi izskatās citādi, to labāk nelietot, bet uzreiz ziņot tuvākajā bankas filiālē vai zvanīt pa palīdzības tālruni, kas norādīts uz bankomāta uzlīmes. Tāpat nepieciešams pievērst uzmanību personiskajai drošībai, atrodoties pie bankomātiem, - pārliecināties, ka neviens nenovēro PIN koda ievadīšanu, atklāti nepārskaitīt izņemto naudu.

Pievieno komentāru

Komentāri 1

Tapēc

tikko ieskaitīta naudiņa,aizej un izņem pats,negaidi kamēr to tavā vietā izdarīs cits!

pirms 10 gadiem, 2009.03.17 18:56

Latvijā un pasaulē