Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Valdības “optimizācijas plāns” Latvijas laukiem 4

Kļuvis skaidrs, ka valsts nespēj pildīt autopārvadātājiem doto solījumu kompensēt pasažieru pārvadājumu radītos zaudējumus.Kaut arī valsts dotācija sabiedriskajam transportam, ieskaitot dzelzceļu, 2008.gadā bijusi 64 miljoni un budžeta grozījumos šiem mērķiem papildus piešķirti vēl 10 miljoni latu, lai nodrošinātu esošo maršrutu tīklu, vajadzīgi vēl vismaz 12 miljoni latu. Tāpēc no 15. septembra Latvijā no 2100 starppilsētu reisiem 300 tiks slēgti vai tiem tiks samazināts izpildes dienu skaits. Arī rajonu pašvaldībām ieteikts "optimizēt" vietējo maršrutu skaitu par 15 procentiem. Kā vienmēr Latvijā, arī šī "optimizācija" radīs tikai haosu un problēmas iedzīvotājiem, jo nav skaidrs, kā turpmāk plānots nodrošināt pasažieru pārvadājumus, tostarp arī reģionu skolēnu nokļūšanu izglītības iestādēs tā, lai netiktu apdraudēta bērnu drošība. Pēdējā problēma ir īpaši sāpīga, jo sevišķi lauku rajonos nav daudz pašvaldību, kurām pietiek līdzekļu transporta pakalpojumu apmaksai, ja valsts nesniedz papildus finansējumu, un arī ekonomiskā situācija Latvijas laukos neļauj lielai daļai iedzīvotāju izvadāt bērnus uz skolu. Šeit jāatgādina, ka Sabiedriskā transporta pakalpojumu likums nosaka, ka veidojot maršruta tīklu ārpus pilsētām, vispirms tiek nodrošināta iespēja skolēniem apmeklēt izglītības iestādes. Savukārt Sabiedriskā transporta pakalpojumu likums nosaka, ka maršrutu tīkls jāveido tā, lai apmierinātu iedzīvotāju pieprasījumu pēc sabiedriskā transporta pakalpojumiem un nodrošinātu pamata maršrutu tīklā iespēju apmeklēt izglītības iestādes, ārstniecības iestādes, darbavietas, valsts un pašvaldību institūcijas to normālajā (vispārpieņemtajā) darba laikā. Lieki piebilst, ka šobrīd atbildīgās Satiksmes ministrijas amatpersonas atzīst - šīs funkcijas nepietiekamā finansējuma dēļ netiek nodrošinātas. Arī paskaidrot, kā Satiksmes ministrija plāno nodrošināt reģionu skolēnu nokļūšanu izglītības iestādēs atbilstoši Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā rakstītajam, kā arī cik liela apmēra valsts finansējumu ir plānots piešķirt šīs funkcijas nodrošināšanai un kāds būtu tā optimālais apjoms, nespēj nedz attiecīgās nozares ministrs Ainars Šlesers, nedz viņa padotie. Lauku bērnu vajadzības laikam kaut kā īsti neiederas biedra Buldozera megaprojektos. Vienlaikus valsts nespēja nodrošināt savas nākotnes ceļu līdz izglītības iestādēm ir tikai aisberga redzamāka daļiņa, kas aktuāla kļuvusi aizvien pieaugošās vardarbības pret bērniem dēļ. (Paradokss, bet ministrs, kura pārstāvētā partija sludina kristīgas vērtības, rīkojas tā, lai dažādiem ļautiņiem, kuri pavisam noteikti nav šo vērtību piekritēji, būtu visas iespējas izvērsties.) Tieši tāpat, kā problēmas ar skolu apmeklēšanu radīsies bērniem, daudziem lauku iedzīvotājiem būs grūtības ar pašvaldību, medicīnas utt. iestāžu apmeklēšanu, arī augsto biļešu cenu dēļ. Ja jau pat turīgajā Ventspils rajonā autobusu cenas ir pieaugušas tā, ka mati ceļas stāvus, tad, ko lai dara citu pašvaldību iedzīvotāji. Piemēram, no septembra par braucienu no Usmas līdz Ventspilij agrāko 1.10 latu vietā jāmaksā 2.20. Tātad sadārdzinājums ir simtprocentīgs. Ja vēl ņem vērā politiski motivēto, taču ekonomiskajā ziņā nepārdomāto teritoriālo reformu, nav šaubu, ka it īpaši Latvijas lauku iedzīvotāju sociāli maznodrošinātā daļa tiek mērķtiecīgi atstumta no aktīvas līdzdalības valsts dzīvē. Kopumā autotransporta problēmas ir tikai daļa no visas valsts ekonomiskajām problēmām. Par to, ka turpinot līdzšinējo ekonomisko politiku tādas radīsies, opozīcija sāka brīdināt vēl divus gadus pirms krīzes pirmo pazīmju parādīšanās. Valdošās koalīcijas pārstāvji konstanti apgalvoja, ka šādu runu teicēji esot pret valsts ekonomisko attīstību, pilsoņu labklājību, izaugsmi, utt. Savukārt opozīcijas izstrādātie ieteikumi ar apskaužamu regularitāti tika ignorēti, iegulstot koalīcijas kontrolēto Saeimas komisiju atvilktnēs. Tagad mēs esam saņēmuši koalīcijas darba rezultātus, un diemžēl jāsecina, ka tie ir tikai ziediņi, odziņas vēl sekos. Arī šajā konkrētajā gadījumā - par virknes pasažieru pārvadājumu maršrutu slēgšanu, amatpersonas ir izteikušās, ka daļa maršrutu varētu tikt atjaunota, uzlabojoties ekonomiskajai situācijai. No tā jāsecina, ka tuvāko gadu laikā tas nenotiks, jo nostāju attiecībā uz priekšlikumiem, kurus realizējot būtu iespējams kaut daļēji stabilizēt situāciju, koalīcija mainīt negrasās. Tieši tāpat, kā negrasās meklēt autopārvadājumu un tātad bērnu drošības nodrošināšanai nepieciešamos līdzekļus. Iespējas tos atrast ir, nepieciešama tikai vēlēšanās, taču tādas koalīcijai nav. 

 

 

 

 

 

Pievieno komentāru

Komentāri 4

zuupa

lai ko mainitu laikam vajadzigs vectetins stalins...vai vinja drakoniskas metodes,jo ar pastavoso likukumdosanu mes esam ***aaaaaaaa............un neviens nenaks paligaaa.

pirms 9 gadiem, 2008.09.16 17:59

XXX

Ko Jūs varat uz Jauno laiku ēsties?Vai tad Jūs neredzat un nesaprotat,ka Tautas partija, kas ir Saeimā pārsvarā, ar saviem "domubiedriem" ir sačakarējusi valsti un ved uz iznīcību. Ja tā turpināsies, tad Latvijā būs tikai Rīga un pārējais aizaigušas prērijas, jo ar šādu "saimniekošanu" laukiem pilnīgi ir jāizmirst dabīgā nāvē.Lauksaimniecības nozares nav izdevīgas, sabiedriskais transports ar katru gadu kursē arvien retāk, jauniešu dodas prom/pensionāriem kaut kā dabā iekārtots, ka bērni nedzimst/. Jas būtu sākumā Jaunajam laikam ļauts strādāt, nevis "spraust rinteņos kokus", tad jau mēs būtu dzīvojuši daudz labāk.Te vajag kā Ulmanis Kārlis , padzīt visu Saeimu,to liekēžu baru, ielikt dazus ministrus un tā lieta aizietu.

pirms 9 gadiem, 2008.09.16 11:11

Nikija

Nu bet uz priekšu,deputāt!Nekladzini te gudri pa lauku preses lapām,nāc ar ierosinājumiem,padomiem,iespēju atklāšanu!Tu tāpat sēdi tajā Saeimā,tāpēc vislabāk atšķirībā no mums pārzini situāciju un varētu atrast reālākās sviras situācijas labošanai.Bet ja nav prāta un vēlēšnās stradāt,tad nav ko taisīt sev piāru nākamo vēlēšanu kontekstā!

pirms 9 gadiem, 2008.09.16 10:51

Hmm

Paklau, Gudrīti?
... Ko Tu ierosini? Kādi ir risinājumi? No Tava Stāstījuma nekas vairāk neizriet, kā tikai tas, kas jau vairāk kā divus mēnešus atspoguļots masu saziņas līdzekļos .. Jāsaka tā - tiešām viduvējs Atstāstījums ..- atstāstījums uz atzīmi "5" pamatskolas skolēnam
... Fui!!! Jēlajiem (JL)

pirms 9 gadiem, 2008.09.15 21:14

Lietotāju raksti