Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Skolēni mēra līķvaboļu kāpurus 5

Bauskas Valsts ģimnāzijas skolēnus  7. marta agrā rīta stundā sagaidīja neierasts pedagogs – Latvijas Universitātes pētnieks Voldemārs Spuņģis, kurš uzrunāja jauniešus: «Man ļoti patīk kukaiņi. Jums arī?»
 
Jautājums par patikšanu šoreiz bija ļoti nopietns, jo divās mācību stundās ģimnāzijas 8.a un 8.b klasei nācās kļūst par kriminālistiem un, pētot līķvaboļu kāpuru garumu, izrēķināt miršanas laiku.

Pasākums bija viena no «Iespējamās misijas» rīkotās akcijas «Iedvesmo mācīties!» stundām. Bauskas Valsts ģimnāzijā strādā «Iespējamās misijas» skolotāja Anete Eberliņa, un sadarbībā ar viņu rīkoja šo mācību stundu.

 «Ļoti ceru, ka skolēni būs vairāk ieinteresēti mācību procesā. Es domāju, ka tēma viņiem patiks, lai arī ir bērni, kam pret kukaiņiem ir aizspriedumi,» saka A. Eberliņa.

«Skolēniem stundas laikā pastāstu teoriju, ir praktiskais darbs un pārbaudes uzdevums. Katru reizi ir arī kaut kas, kas notiek citādāk,» stāsta V. Spuņģis. Viņš atklāj, ka šajā mācību stundā būs iespēja praktiski izmēģināt, ko nozīmē kriminālā eksperta darbs. «Kukaiņi līķi kolonizē, sadējot olas. Un to attīstība notiek pa dažādiem etapiem,» stāsta pētnieks. Šie etapi ir izpētīti un palīdz noteikt miršanas laiku.

Uz galdiem mēģenē esošie kāpuri sākumā noteikti nevienam entuziasmu neizraisa. Tikmēr V. Spuņģis stāsta, kā zinātnieki noteikuši dažādos attīstības posmus. «Visbiežāk par eksperimenta modeli izmanto cūkas. Viņām ir tādi paši tauciņi kā mums, līdzīga āda, līķi sadalās tāpat. Vai varat pateikt, kāda cilvēkam ir atšķirība no cūkas?» prasa pētnieks. Skolēni no pēkšņās runas pārejas apjūk, un viedokļu īsti nav. V. Spuņģis smaidot atbild: «Saprāts, ķermeņa uzbūve.»

Turpinājumā jāķeras pie mēģenēs esošo tārpu mērīšanas – atkarībā no to garuma var secināt līķa bojāejas laiku. Pamazām visi tārpi ir izmērīti, un datums ir apmēram skaidrs. Tad nāk pārbaudes darbs, kura laikā pašiem jāizrēķina pēc dotajiem parametriem nāves iestāšanās diena. Daļa skolēnu tiek galā arī ar to.

Vienas no veiksminiecēm ir Katrīna Kreitiņa un Betija Bēmane. «Man patika. Līdzīgu darbu pagaidām nav bijis, bet vajadzētu vairāk,» atzīst K. Kreitiņa. «Bija interesanti. Grūti arī nebija – pasniedzējs visu paskaidroja,» saka B. Bēmane.

Akcijā «Iedvesmo mācīties» Latvijas skolās norisinās vairāk nekā 30 šādas mācību stundas. Mērķis ir sniegt profesionāļu pieredzi skolās, lai radītu audzēkņiem pēc iespējas pilnīgāku priekšstatu par dažādu jomu un profesiju darba ikdienu un tajās nepieciešamajām zināšanām un prasmēm. Šī gada prakse rāda, ja reiz nozares profesionālis ir sagatavojis stundu, viņš labprāt to vada vairākām klasēm, kā to dara arī V. Spuņģis. Sākotnēji šo stundu viņš vadīja Rīgas Juglas vidusskolā.

Pievieno komentāru

Komentāri 5

Dižpratis

Apsveicami ! Tā turpināt - nākošgad jāmēra paši līķi. Aiznākamgad - jau pašu sagādāti.

pirms 10 mēnešiem, 2018.03.08 12:07

Zemnieks

Lenteņi dažkārt sasniedz 28 m garumu. esmu mērījis, man patika.

pirms 10 mēnešiem, 2018.03.08 12:54

hi-hi!

nu ir gan dabūjuši ko mērīt))) labaak zemes platibas butu mērijuši)).

pirms 10 mēnešiem, 2018.03.08 13:37

tira

tad jau labaak lai muus kremee-, negribu, lai mani grauzj taadi miilji taarpinji(())

pirms 10 mēnešiem, 2018.03.08 20:07

Vietējās ziņas