Aptauja: Vairāk nekā 60% skolēnu šobrīd mācībām velta vairāk laika nekā tad, kad tās notika klātienē 8

Vairāk nekā 60% skolēnu šobrīd mācībām velta vairāk laika, nekā tad, kad tās notika klātienē, liecina tehnoloģiju uzņēmuma "Edurio" veiktā aptauja.

Kā ceturtdien žurnālistiem atklāja Valsts izglītības satura centra vadītājs Guntars Catlaks, aptaujā atklājies, ka arī skolotāji šobrīd mācībām velta vairāk laika.

Pēc viņa paustā, tas esot saistīts ar lielu uzdevumu apjomu, tāpēc Catlaks aicina skolotājus izmantot starppriekšmetu saikni uz uzdot uzdevumus, kas ir mazāki, taču kompleksāki. "Skolotāji nedrīkst šādā situācijā strādāt individuāli, skolotājiem ir jāsadarbojas," uzsvēra centra vadītājs.

Viņš piedāvā skolotājiem fokusēties uz galveno, būtiskāko vielu, kā arī kritiski izvērtēt uzdoto uzdevumu apjomu. Vienlaikus Catlaks lūdza dot laiku skolēniem pildīt uzdevumus, jo katra audzēkņa mācīšanās tempi ir atšķirīgi, kā arī aicināja ļaut skolēniem pašiem meklēt informāciju un kopsakarības.

Tai pat laikā, viņš aicināja pedagogus sniegt atgriezenisko saiti, jo skolēniem tās pietrūkst, kā arī izmantot video nodarbības un tiešsaistes stundas, lai skolēniem nodrošinātu mācību satura skaidrojumu.

Catlaks norādīja, ka aptaujā atklājies arī tas, ka vecāku slodze ir krietni pieaugusi. 70% pirmo klašu audzēkņu vecāki norāda, ka katru dienu pavada vismaz trīs un vairāk stundas, palīdzot bērniem mācībās. Esot vecāki, kuri bērniem palīdz arī piecas, sešas un vairāk stundas dienā.

Tomēr Catlaks uzsvēra, ka aptaujā redzams, ka ir pietiekami daudz skolu, kurām attālinātās mācības padodas gana labi, un arī kopumā visas iesaistītās puses attālināto mācību procesu novērtējot kā labu. Visi aptaujā iegūtie dati, tostarp par konkrētām skolām, ir nodoti pašvaldībām, lai tās redzētu, kuras ir tās skolas no kurām citi varētu mācīties un, iespējams, organizēt pieredzes apmaiņu.

Arī izglītības un zinātnes ministre Ilga Šuplinska (JKP) uzsvēra, ka jebkura aptauja parāda galējības un arī šai aptaujai tas ir novērojams - ir skolēni, skolotāji un vecāki, kuriem patīk attālinātais mācību process, taču ir virkne, kuriem tas nepatīk.

"Attālinātais mācību process nav viegls, jo tam ir daudz pārbaudījumu, kas saistīti ar ierasto darba ritmu. Tomēr tā ir iespēja izaugt un iespēja uzrunāt skolotājus un docētājus izmantot digitālās platformas," pauda minstre. Viņa skaidroja, ka izglītības pamatuzdevums nav tikai sniegt zināšanas, bet arī iemācīt neapjukt lielajā informācijas klāstā, atlasīt šo informāciju, kā arī attīstīt katra izglītojamā prasmes.

Šuplinska uzsvēra, ka skolēna plānotajai slodzei jābūt mazākai, vērstai uz starppriekšmetu saikni, radošiem projektu uzdevumiem un skolotājiem atgriezeniskā saite jāparedz virtuālajā vidē.

Aptaujā kopumā tika saņemtas 27 078 vecāku, 23 316 skolēnu, 9657 skolotāju un 790 skolu direktoru atbildes.

Aptaujas mērķis bija noskaidrot skolēnu, skolotāju, skolu direktoru un vecāku viedokli par attālināto mācību norisi Latvijas skolās, kā arī identificēt jomas, kurās IZM, pašvaldības un skolas var uzlabot mācību procesu attālināti.

Kā vēstīts, aizvadītajā nedēļā Šuplinska TV3 raidījumā "900 sekundes" atzina, ka viena no konstatētajām attālināto mācību blaknēm ir daudzviet vēl esošā pārslodze un pedagogu savstarpējā plāna nesaskaņošana, kas rezultējas tajā, ka vecāki un skolēni bieži vien ir tuvu izmisumam.

Pēc viņas teiktā, skolēni un vecāki nesaprot, kāpēc viens vai otrs darbs netiek izvērtēts, ja tiek prasītas ļoti regulāras atskaites, vai tieši otrādi - kāpēc vērtējums ir ļoti strikts.

"Viena no blaknēm ir varbūt līdz galam nepārdomātā un bieži vien tieši priekšmetu struktūrai pakļautā mācību darba plānošana un atgriezeniskās saiknes saglabāšana ar summatīvo vai arī ieskaitīts/neieskaitīts vērtējuma skalu, un mazāk aprakstošu un radošu darbu došana un kompleksu risinājumu meklēšana," atzina Šuplinska.

Pievieno komentāru

Komentāri 8

:(

Toties atlikušie 40% nedara neko, protams, ar vecāku atbalstu.

pirms 7 mēnešiem, 2020.04.16 18:13

sencis

Neatbalstu,tāpat neko nedara.

pirms 7 mēnešiem, 2020.04.16 20:15

:)

Nē, atlikušie 40% pieiet šim visam ar vēsu prātu, saprotot to, ka 1. vietā ir ģimenes vērtības, 2. bērna un vecāka brīvais laiks, 3. katram savi mājas pienākumi , un tikai 4. skolotāju utopiskās mācību ieceres realizēšana. Nevienas profesijas darbs nav viegls un, katrs to izvēloties saprot, ko spēs vai nespēs darīt! Ja, man kāda no skolotājām iedomājas pateikt, ka nu Jūs redzat kā mums jāstrādā - stulbuma augstākā pilotāža, jo neesmu, ne mācījies , ne izvēlējies šo arodu, jo saprotu, ka to nemācētu un negribētu darīt, tas būtu tā pat, kā šādai gudrītei likt pildīt astronauta pienākumus, un pēc tam skaļi paziņot, ka nu Jūs redzat, ka nav nemaz tik viegli. Ja esi izvēlējies šo profesiju, tad nes to kā savu sūtību, nesvis kā nastu, jo pretējā gadījumā esi - sūdīgs skolotājs. Man nav mājās jānodarbojas ar vispārizglītojošo priekšmetu mācīšanu bērnam, jo es neesmu skolotājs un es to neprotu!

pirms 7 mēnešiem, 2020.04.23 16:46

:(

Nu ja ģimenes vērtību skalā pirmo vietu ieņem nemācīšanās mānija, otrajā brīvs brīvais laiks, tad skaidrs, ka tikai astronautika vēl jāapgūst.

pirms 7 mēnešiem, 2020.05.04 19:03

***

Man bērni gan mācās un nav tajos 60%.Ja grib mācīties tad arī mācās.Es neuzskatu ka būtu grūti attālināti mācīties.Bērni zin savu dienas grafiku un visu paspēj.

pirms 7 mēnešiem, 2020.04.16 20:39

Bērniem šī pieredze noderēs, kad mācīsies augstskolā.
Un piekrītu ***, ja grib tad mācās, bērnam pielāgoties šai situācijai ir daudz vieglāk nekā skolotājiem un vecākiem. Jautājums vai bērns to grib.

pirms 7 mēnešiem, 2020.04.17 08:18

Atbilde

Un kādu tad atbildi cerēja iegūt tas kurš to jautāja? Nabaga bērniņiem tagad pašiem jāizlasa uzdevumu nosacījumus un tas taču ir grūti! Nav skolotāja, kurš izlasa priekšā...

pirms 7 mēnešiem, 2020.04.17 09:21

:)

:) Atliek tikai noticēt, viņi vispār labāk neko nedarītu.

pirms 7 mēnešiem, 2020.04.18 17:14

Latvijā un pasaulē