Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Centralizēs pašvaldību iepirkumus

Valdība šodien uzklausīja Finanšu ministrijas (FM) sagatavoto informatīvo ziņojumu par pašvaldību publisko iepirkumu centralizācijas vadlīnijām.Valdības iepriekš slēgtā vienošanās ar starptautiskajiem aizdevējiem paredzēja, ka līdz 2010.gada septembra beigām tiks publicētas vadlīnijas par pašvaldību iepirkumu centralizēšanu un iesniegti juridiski priekšlikumi līdz 2011.gada marta beigām, lai padarītu tos obligātus. Kā norāda FM, izvērtējot Saprašanās memorandā publiskā iepirkuma stiprināšanai noteiktos uzdevumus, secināms, ka galvenais šo uzdevumu mērķis ir attīstīt iepirkumu centralizācijas procesu pašvaldībās, tas ir, mazināt publisko iepirkumu decentralizāciju. Iepirkumu uzraudzības birojs atbilstoši Saprašanās memorandā dotajam uzdevumam ir izstrādājis "Vadlīnijas pašvaldību centralizēto publisko iepirkumu organizēšanai", lai sniegtu metodisku palīdzību pašvaldībām centralizētu iepirkumu organizēšanā, vēršot uzmanību uz centralizēto iepirkumu plānošanas un organizēšanas īpatnībām un soli pa solim izsekojot iepirkuma procesa norisei no plānošanas līdz līguma noslēgšanai un vadībai. Vadlīnijām gan ir ieteikuma raksturs. Saprašanās memorandā izvirzīto uzdevumu mērķis ir nodrošināt, ka centralizācijas process īpaši tiek attīstīts pašvaldībās, ka novadu vai pilsētu pašvaldības plāno un organizē pašvaldības iestādēm nepieciešamos vienveidīgos iepirkumus, nosakot, kādu preču, pakalpojumu vai būvdarbu iepirkumi tiks veikti centralizēti, bet kādi iepirkumi nodoti pašvaldību iestāžu ziņā. Īstenojot Saprašanās memorandā dotos uzdevumus, plānots, ka tādas preces kā datori, biroja tehnika, kopētāju un drukas iekārtu piederumi un biroja papīrs arī pašvaldībām būs obligāti jāiepērk, izmantojot elektronisko iepirkumu sistēmu (EIS). Tomēr pašvaldībās joprojām saglabāsies gan vienveidīgi preču un pakalpojumu iepirkumi, piemēram, pārtikas produktu un ēdināšanas pakalpojumu iepirkumi, gan iepirkumi, kuru organizēšanai nepieciešama īpaši kompetenta iepirkumu komisija, piemēram, informāciju sistēmu izstrāde, būvdarbi, būvprojektēšanas un citi iepirkumi, kurus EIS nepiedāvā. Kā norāda FM, Iepirkumu uzraudzības birojā iesniegtās sūdzības liecina, ka minētos iepirkumus nereti veic atsevišķas pagastu pārvaldes, izglītības iestādes un citas pašvaldību institūcijas un šo iepirkumu problēma ir ne tikai ļoti atšķirīgi noteiktas pretendentu kvalifikācijas un tehnisko specifikāciju prasības, bet arī iepirkumu komisiju nepietiekamā kompetence iepirkumu organizēšanā un piedāvājumu vērtēšanā un pieredzējušu ekspertu trūkums. Iepirkumu veicēju pieredzes un zināšanu trūkuma dēļ iepirkumu procedūras netiek savlaicīgi plānotas, to sagatavošanas process ir neefektīvs, kā rezultātā iepirkumu līgumu noslēgšana tiek aizkavēta. Tādu iepirkumu veikšanai kā būvdarbi, projektēšana, informācijas sistēmu izstrāde ir nepieciešami pieredzējuši iepirkumu un attiecīgo jomu speciālisti, bet tādu speciālistu skaits ir ierobežots. Iepirkumu organizācija, mērķtiecīgi nododot iepirkuma veikšanas tiesības pieredzējušam iepirkumu veicējam, konsolidējot vienveidīgas vajadzības, ir viens no minētās problēmas risinājumiem, jo ļauj samazināt nepieciešamo iepirkumu komisiju skaitu un attiecīgi palielina iespējas izvēlēties spēcīgākus iepirkumu speciālistus un ekspertus, uzskata FM. Vadlīnijās ietverto ieteikumu ievērošana varētu veicināt pašvaldību iepirkumu centralizācijas procesu, tomēr līdzšinējā pieredze un centralizēto iepirkumu attīstības dinamika liecina par to, ka, saglabājot iepirkumu centralizācijā pilnīgas brīvprātības principu, nav sagaidāma vērā ņemama iepirkumu centralizācijas procesa attīstība pašvaldībās, norādīts ziņojumā. Tāpēc pienākums obligāti izmantot EIS starpniecību plaši izmatojamu standarta preču iepirkumiem ir viens no pasākumiem pašvaldību iepirkumu centralizācijas procesa attīstībai. FM gatavo un plāno līdz šā gada 1.aprīlim iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā priekšlikumus grozījumiem Publisko iepirkumu likuma 16.pantā, ar kuriem paredzēts noteikt vietējo pašvaldību pienākumu plānot iepirkumu politiku savā pašvaldībā, izvērtējot, kuri iepirkumi tiks veikti centralizēti un kurus iepirkumus ir tiesīgas veikt pašvaldību iestādes, ņemot vērā gan attiecīgo iepirkumu apjomus un sarežģītību, gan iepirkumu speciālistu pieejamību attiecīgajā pašvaldības iestādē.

Pievieno komentāru

Latvijā un pasaulē