Pētījums: 76% Latvijas iedzīvotāju ārkārtas situācijās zvanītu uz 112

Ārkārtas situācijās, kad nepieciešama ugunsdzēsēju, glābēju, mediķu vai policijas darbinieku palīdzība, 76% Latvijas iedzīvotāju zvanītu uz Eiropas vienoto ārkārtējo notikumu tālruņa numuru 112, liecina jaunākais Eiropas Komisijas (EK) socioloģisko pētījumu centra "Eurobarometer" pētījums.11% Latvijas iedzīvotāju zvanītu uz citiem nacionālajiem glābšanas dienestu numuriem, piemēram, 113 vai 110, 19% zvanītu uz vēl citiem numuriem, bet 7% respondentu nezina, kur zvanīt ārkārtas situācijās. Kā aģentūru LETA informēja Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta preses pārstāve Viktorija Šembele, saskaņā ar "Eurobarometer" pētījuma datiem tālruņa numura 112 atpazīstamība Latvijas iedzīvotāju vidū gada laikā ir pieaugusi par 7%, kas ir trešais augstākais 112 atpazīstamības pieauguma rādītājs no visām Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm. Pēdējo piecu gadu laikā 112 atpazīstamība Latvijā ir augusi. 2007.gadā veiktā pētījuma dati liecināja, ka ārkārtas situācijā uz 112 zvanītu 52%, 2008.gadā - 56%, 2009.gadā - 59%, savukārt 2010.gadā - 69% Latvijas iedzīvotāju. ES valstīs vidēji tikai 47% respondentu atzīst, ka ārkārtas situācijās zvanītu uz tālruni 112, bet 45% iedzīvotāju zvanītu uz citiem nacionālajiem glābšanas dienestu numuriem, savukārt 4% nezina, kur zvanīt, ja nepieciešama glābšanas dienestu palīdzība. Visaugstākā 112 atpazīstamība ir Zviedrijā, kur uz šo numuru ārkārtas situācijās zvanītu 96% iedzīvotāju. Zviedrijā šis arī ir vienīgais numurs, kuru var izmantot, lai izsauktu glābšanas dienestus, pastāstīja Šembele. Savukārt no valstīm, kur pastāv vairāki numuri, pa kuriem zvanīt glābšanas dienestiem, visaugstākā 112 atpazīstamība ir Igaunijā, kur uz šo numuru ārkārtas situācijās zvanītu 90% iedzīvotāju. Savukārt Lielbritānijā tikai 1% respondentu ārkārtas situācijās zvanītu uz 112, bet 95% zvanītu uz nacionālajiem glābšanas dienestu numuriem. Pētījuma dati liecina, ka augsta 112 numura atpazīstamība savā valstī vēl nenozīmē, ka 112 tiek arī identificēts kā ārkārtas notikumu numurs, uz kuru var zvanīt, ja nepieciešama glābšanas dienestu palīdzība visā ES. Tikai 22% Latvijas iedzīvotāju zina, ka 112 darbojas ne tikai Latvijā, bet arī visās citās ES valstīs. Pērn šo faktu zināja par 7% vairāk respondentu. Savukārt visās ES valstīs vidēji tikai 26% iedzīvotāju identificē 112 kā tālruņa numuru, uz kuru var zvanīt, lai izsauktu glābējus jebkurā vietā ES. Tikai četrās valstīs - Polijā, Luksemburgā, Somijā un Nīderlandē - vairāk nekā puse respondentu identificē 112 kā tālruņa numuru, uz kuru var zvanīt jebkurā no ES valstīm. Viszemākā 112 kā vienotā ES ārkārtas notikumu tālruņa numura atpazīstamība ir Itālijā un Grieķijā, kur tikai 6% iedzīvotāju zina, ka ārkārtas situācijās uz 112 var zvanīt, atrodoties jebkurā ES valstī. Pētījuma dati liecina, ka 112 kā Eiropas vienotā ārkārtējo notikumu tālruņa numura atpazīstamība ir lielāka tieši to respondentu vidū, kuri pēdējā gada laikā vismaz vienu reizi ceļojuši uz kādu no ES valstīm. No visiem ceļotājiem 34% atpazina 112 kā numuru, pa kuru var izsaukt glābšanas dienestus visā ES, savukārt tikai 21% no tiem, kuri pēdējā gada laikā nav ceļojuši uz ES valstīm, šo numuru varēja identificēt kā tādu, kas darbojas visās ES dalībvalstīs. ES valstīs 28% no visiem aptaujātajiem ir atzinuši, ka pēdējo 12 mēnešu laikā viņi ir redzējuši vai dzirdējuši informāciju par 112, savukārt 70% no visiem respondentiem šādu informāciju nav ieguvuši. Savukārt 44% no visiem respondentiem Latvijā atzinuši, ka pēdējo 12 mēnešu laikā ir redzējuši vai dzirdējuši informāciju par 112, kas ir piektais augstākais rezultāts no visām ES dalībvalstīm, turpretim 53% Latvijas iedzīvotāju šādu informāciju nav pamanījuši. Latvijā 56% "Eurobarometer" pētījuma dalībnieku norādījuši, ka viņi ir atbilstoši informēti par numuru 112 un tas ir par 13% vairāk nekā iepriekšējā gadā. No visiem aptaujātajiem Latvijā 77% respondentu informāciju par 112 ir redzējuši vai dzirdējuši televīzijā, 28% - internetā, 26% - publiskā vietā vai uz objektiem, piemēram, ugunsdzēsības mašīnām, 24% - radio, 19% - laikrakstos, savukārt 20% 112 ir pieminējuši sarunās ar ģimenes locekļiem, draugiem un kolēģiem. Kā pastāstīja Šembele, par nepieciešamību visā Eiropā ieviest vienotu ārkārtējo notikumu tālruņa numuru sāka spriest jau 20.gadsimta astoņdesmitajos gados. Eiropas Kopienas padomes 1991.gada 29.jūlijā pieņemtais lēmums "Par Eiropas Vienotā ārkārtējo notikumu tālruņa numura "112" ieviešanu" ES dalībvalstīm uzdeva nodrošināt šī numura darbību. Kopš 1997.gada novembra Latvijā visus operatīvos dienestus var izsaukt, zvanot uz tālruņa numuru 112. 2011.gada 1.februārī Latvijā tika pabeigta 112 sakaru punktu restrukturizācija, un patlaban Latvijā darbojas pieci reģionālie 112 sakaru punkti. Latvijā 112 darbību nodrošina VUGD.

Pievieno komentāru

Latvijā un pasaulē