Kādus vitamīnus izvēlēties rudenī un ziemā?

Pēc siltās vasaras iestājoties vēsākam laikam un sākoties lielākai slodzei darbā vai studijās, svarīgi parūpēties, lai ķermenis saņem gana daudz vitamīnu ikdienā. Svaigi augļi, dārzeņi, rieksti, zivis un gaļa ir lielisks veids, kā nodrošināt organismam vajadzīgo, bet aukstajā gada laikā ne visi produkti ir brīvi pieejami veikalos un ne visiem konkrētas diētas vai veselības ierobežojumi ļauj lietot visas produktu grupas. Tad palīgā var nākt aptiekās nopērkamie vitamīni, kas ir vienkārši un ērti lietojami un palīdzēs profilaktiskos nolūkos, kā arī dos atbalstu imūnsistēmai saslimšanas gadījumā.

Dzelzs

Dzelzs vitamīni palīdzēs veicināt normālu imūnsistēmas darbību, kā arī samazināt nogurumu un nespēku. Tas ir īpaši aktuāli cilvēkiem, kuri strādā vai mācās garas stundas un dienas beigās jūt izteiktu nogurumu un miegainību. Dzelzs atrodams arī tādos produktos kā liellopu un cūkas gaļa un aknas, vista un zivis, rieksti un sēklas, žāvēti augļi, ogas, visu veidu pupiņas un daži dārzeņi (bietes, kāļi, brokoļi, spināti, kāposti). Aptiekā dzelzs vitamīni nopērkami gan kapsulu, gan šķīduma veidā un atrodami gan pieaugušajiem, gan bērniem piemēroti. Dzelzs uzņemšanu sekmē C vitamīns, bet tai traucē piena produktu lietošana.

D vitamīni

Zināms, ka mūsu platuma grādos saule mūs nelutina tā, kā gribētos. D vitamīns nav bieži sastopams pārtikas produktos, pārsvarā to iegūstam caur ādu UV staru ietekmē, tāpēc arī tumšajā gada laikā tā deficīts ir bieža parādība Latvijā. D vitamīnu grupa veicina normālu imūnsistēmas darbību un uztur zobu un kaulu veselību. Aptiekās nopērkams D vitamīns kapsulās vai pilienu veidā. Ja D vitamīna deficīts ir izteikts, ģimenes ārsts pēc analīžu rezultātiem izrakstīs recepšu D vitamīnu.

B vitamīni

B vitamīnu grupa ir ļoti plaša un piedalās dažādos organisma procesos. Tieši B12 vitamīns būs tas, kurš nāks par labu aukstajā gada laikā, jo veicina imūnsistēmas darbību, palīdz samazināt nogurumu un veicina normālu nervu sistēmas darbību. Šis vitamīns atrodams gaļā, zivīs, pienā, sierā, olās, bet cilvēkiem, kuri nelieto dzīvnieku izcelsmes produktus, to vajadzētu uzņemt atsevišķi.

Omega-3

Zivju eļļa satur omega-3 taukskābes - eikozapentāenskābi (EPA) un cervonskābi jeb dokozaheksaenskābi (DHA). EPA cilvēka organisms izmanto veicinot normālu sirds darbību, bet DHA palīdz uzturēt normālu redzi un smadzeņu darbību. Ja ēdienkartē regulāri tiek lietotas treknas zivis, papildus zivju eļļas uzņemšana nav nepieciešama, bet cilvēkiem, kas jūras veltes īpaši nemīl, tos skaitā bērniem, noderēs kapsulas vai eļļas. Šobrīd aptiekas piedāvā arī zivju eļļas ar dažādām garšām, kas bērniem vairāk ies pie sirds, piemēram, apelsīnu, ābolu vai zemeņu.

Citi vitamīni

Daži citi mikroelementi, minerāli un vitamīni bērniem un pieaugušajiem, kas rudenī un ziemā veicinās labu pašsajūtu:

●       C vitamīns – imūnsistēmai, kauliem, ādai, enerģijai, nervu sistēmai;

●       A vitamīns – ādai un redzei;

●       E vitamīns – veicina šūnu aizsardzību pret oksidatīvo stresu;

●       cinks – imūnsistēmai, redzei, kauliem, matiem, ādai;

●       selēns – imūnsistēmai, vairogdziedzerim, matiem un nagiem;

●       magnijs – pret nogurumu un nespēku, lielisks palīgs nervu sistēmas darbībai.

Pirms jebkuru vitamīnu iegādes un lietošanas ieteicams konsultēties ar ārstu vai farmaceitu. Veicot regulāras asins analīzes, ģimenes ārsts palīdzēs noteikt, kuri vitamīni jūsu organismam visvairāk nepieciešami, un palīdzēs atrast ērtāko veidu, kā tos iekļaut ikdienas uzturā.

Atrodi visus sev nepieciešamos vitamīnus un minerālvielas InternetAptieka.lv piedāvājumā!

Uztura bagātinātājs. Uztura bagātinātājs neaizstāj pilnvērtīgu un sabalansētu uzturu!

 

Reklāmraksti