Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Kas ir C vitamīns un kāpēc tas ir nepieciešams cilvēka organismam? 1

C vitamīns ir viens no pirmajiem vitamīniem, kas tika sintezēts, lai to varētu pārdot tabletēs. Ne velti, jo tā labo īpašību saraksts turpina kļūt arvien garāks, un nu jau pētījumu skaits vairs nav izsekojams. Viens ir skaidrs – neko sliktu šis vitamīns nav spējīgs nodarīt tavam organismam (ja vien neesi viens no dažiem nelaimīgajiem, kam ir alerģija pret šo vispusīgo vitamīnu). C vitamīns tika atklāts, pateicoties novērojumiem par to, ka citrusaugļi pozitīvi ietekmē mūsu veselību – runā, ka to esot pamanījis jau slavenais sengrieķu ārsts Hipokrāts. Laikam ejot, tika atklāts, ka tas, kas padara šos augļus tik svarīgus imunitātes stiprināšanai un vispārējas ķermeņa veselības veicināšanai ir tieši šis vitamīns, kas vēlāk koncentrētā veidā sintezēts laboratorijās un izmantots novērojumos.

C vitamīns – universāls veselības uzlabotājs
C vitamīnam jeb askorbīnskābei ir liela nozīme dažādos ķermeņa atjaunošanās un dzīšanas procesos. Tā, piemēram, C vitamīns mazina iespēju iedzīvoties dažādos zilumos, kas ilgi uzsūcas, kā arī paātrina dažādu rētu dzīšanu. To pašu var attiecināt arī uz dažādām iekšējām traumām, kuru dzīšanu no ārpuses nevaram tik labi aplūkot. Tāpat askorbīnskābe ražo arī kolagēnu (audu kārtu, kas atrodas zem ādas un nodrošina kaulu stabilizēšanu).

C vitamīns arī plaši pazīstams kā labs līdzeklis dažādu infekcijas slimību apkarošanai – ja esi saaukstējies, bieži vien atliek vien dubultot vitamīna devu un slimība pagaisīs kā nebijusi! Tomēr šis vitamīns noteikti tiks galā arī ar nopietnākām problēmām. Neskaitāmos pētījumos pierādījies arī, ka C vitamīns ir diezgan spēcīgs antioksidants, kurš spēj atbrīvot ķermeni no tam nevēlamajiem brīvajiem radikāļiem, kā arī padara nekaitīgas skābekļa molekulas, kuru nelabvēlīgo ietekmi bieži saista ar vēzi, sirds un asinsvadu saslimšanām, kataraktu, artrītu un daudzām citām veselības problēmām. Jau izsenis novērots, ka C vitamīns ļoti palīdz stiprināt imūnsistēmu, tādēļ tas ir tieši tas, kas nepieciešams šajā gada tumšajā un drēgnajā laikā, lai nesirgtu ar saaukstēšanos un dažādām elpceļu saslimšanām!
Vitamīnu lietošana savienojumā ar uzturu.

Ja izjūti C vitamīna trūkumam raksturīgus simptomus un esi iegādājies C vitamīna tabletes, der zināt, ka tās vislabāk apvienot ar ēdienkarti, kurā jau kaut nedaudz ir šis vitamīns – tādējādi tiek nodrošināta labāka tā uzsūkšanās organismā, turklāt ieguvums ir dubults – papildus efektīvāk uzņemtajam uztura bagātinātajam nostiprinās arī veselīgas ēšanas ieradumi.

 C vitamīnu saturošus augļus un dārzeņus viegli atpazīt pēc to krāsas – pastāv tendence, ka askorbīnskābi saturošas dabas veltes ir oranžā, sarkanā un zaļā krāsā. Tā, piemēram, viens no visvairāk C vitamīnu saturošajiem augļiem ir apelsīns. Aprēķināts, ka glāze apelsīnu sulas satur aptuveni 100 mg šī vitamīna bet viens apelsīns satur aptuveni 45 mg. Tāpat visai daudz šī vitamīna ir sarkanajā paprikā vai spinātos. Šis likums ir noderīgs, bet tas jāuztver kā draudzīgs padoms, lai atvieglotu izvēli. Tā, piemēram, viens no produktiem ar visaugstāko C vitamīna saturu ir skābēti kāposti, kurus nevarētu dēvēt ne par sarkaniem, ne oranžiem, ne zaļiem. Tajos C vitamīns augtā koncentrācijā drīzāk nonācis, pateicoties skābēšanas ķīmiskajiem procesiem, ne paša svaigā kāposta vitamīnu saturam.

Ieteicamās C vitamīna dienas devas
Internetā pieejamas dažādas tabulas, kas uzskaita visbiežāk izmantoto augļu un dārzeņu vitamīnu koncentrāciju. Ja nopietni apsver ideju sekot līdzi savam vitamīnu patēriņam uzturā, vari izdrukāt saīsināto versiju ar tevis izmantotākajiem produktiem un nēsāt to līdzi makā vai uzmeklēt informāciju internetā caur viedtālruni. Veselības speciālisti ir izstrādājuši rekomendācijas par to, kādu C vitamīna dienas devu vajadzētu uzņemt dažādām cilvēku grupām. Sievietēm dienā vajadzētu uzņemt aptuveni 75 miligramus C vitamīna, savukārt vīriešiem deva ir nedaudz lielāka – apmēram 90 miligrami. Tāpat rekomendācijās norādīts, ka sievietēm, kas baro ar krūti, C vitamīna deva jāpalielina par 35 miligramiem, tas pats attiecas arī uz smēķētājiem. Izrādās smēķēšana kaitē ne vien elpceļiem un sirds-asinsvadu sistēmai, bet arī palielina organismam nepieciešamo vitamīnu patēriņu, jo tas cīnās ar smēķēšanas sekām.

Jāsaka, ka ir visai sarežģīti uzņemt pārāk lielu C vitamīna dienas devu, jo cilvēka ķermenis neveido šī vitamīna rezerves, tādēļ tas jāuzņem nepārtraukti. Aprēķināts, ka cilvēks dienā bez lieliem veselības traucējumiem var uzņemt aptuveni 2000 miligramus C vitamīna. Protams, ja jums ir alerģija no askorbīnskābes, veselības problēmas var rasties jau pie pirmajiem patērētajiem 500 mg. Alerģija visbiežāk izpaužas kā sejas un lūpu pietūkums. Ja jums uz C vitamīnu ir šāda reakcija, noteikti konsultējieties ar savu ārstu par uztura izmaiņām un veidiem, kā apgādāt ķermeni ar nepieciešamajiem vitamīniem!

Pievieno komentāru

Komentāri 1

C vitamīns

Es esmu par daudz? - http://pretabloguer.com/wp-content/uploads/2014/07/priscilla-caputo-276x300.png

pirms 4 gadiem, 2016.02.08 07:18

Reklāmraksti